حياتي كلها اتحولت في اسبوع واحد بسبب امي ومراتي!!!

قصص

حياتي كلها اتحولت في اسبوع واحد بسبب امي و مراتي!!!

#حواديت_الاجانب

محتاج اعرف لو انا غلطان لاني فعلا في ورطه دلوقتي ومش عارف اعمل ايه 😓

انا ومراتي مع بعض من 8 سنين
مراتي لسه والده طفلتنا الاولي

امي كانت بتحب مراتي عادي قبل الحمل
مش عارف ايه سبب تحول امي المفاجأ لما عرفت ان مراتي حامل

امي لماعرفت بالحمل بدات تتعلق بيه قوي وتتجاهل مراتي
ده غير انها قالت للكل انها مش متحمسه للحمل ده!!!

لما مراتي كانت في الشهر السابع
انا وقتها تعبت من تصرفات امي وقولتلها لو سمحتي يا امي ياريت تبطلي الي بتعمليه ده علشان مابقاش مجبر ابعد عنك خالص

بعدها ماما فاقت لنفسها شويه , وعلي الاقل تعليقاتها السخيفه مع مراتي انتهت (رغم انها لسه متعلقه بيه قوي)

نرجع لدلوقتي
من اسبوع امي واختي وجوز اختي وبنتهم الي عمرها 12 سنه , كانوا عندنا في البيت معزومين علي العشاء

لسه مراتي هتبدأ تاكل سمعت صوت طفلتنا بتبكي
مراتي اعتذرت وراحت ترضع البنت علشان تنام

كنت فاكر اني مجهز وجبات تكفي الكل , بس ده طلع مش حقيقي لان بنت اختي كان لسه جعانه (هي ماشاء الله وزنها زايد جدا) , هي ماكانتش كده الاول

الحقيقه انها غلطتي اني ماعملت اكل زياده يكفيها (بس ماكنتش متوقع ان البنت محتاجه 3 وجبات علشان تاكل)

اعتذرتلها وقولتلها انا اسف ماعنديش اكل زياده ليها , و عرضت عليها تاكل بسكوت , وقتها كنت بحط وجبه مراتي في الثلاجه

بعد كده خرجت مع جوز اختي في الحديقه علشان ندخن ونتكلم مع بعض

سمعنا صوت صراخ طالع من جوه البيت

لما دخلت البيت كانت امي ومراتي بيصرخوا علي بعض

واضح ان امي فتحت الثلاجه واخدت اكل مراتي علشان تأكله لبنت اختي

سمعت امي بتقول لمراتي واضح انك تقدري تتحملي تكاليف شراء وجبه لنفسك وضربت مراتي علي بطنها 😮

لسه هستعد للتدخل , وحرفيا كنت بصرخ فيهم وبقول كفايه وبجري عليهم

كانت مراتي رفعت ايديها وضربت امي علي وشها وقعتها علي الارض 😮

كلنا كنا مذهولين وساكتين , بس الصوت الوحيد الي كان ظاهر هو صوت بكاء امي وهي حاطه ايديها علي وشها

قولت للكل اخرجوا من هنا

كلهم خرجوا من البيت فورا……………

مراتي قعدت وشها علي ايدها ومغمضه عنيها

بصيت لمراتي وقولتلها وانتي كمان امشي دلوقتي

قالتلي بجد ؟؟؟ وكانت بتبكي

قولتلها اه امشي………

اخدت اغراضها واغراض البيبي وسابت البيت

بعد كده في نفس الليله بعت رساله لمراتي وقولتلها انا بس محتاج اخد مساحه علشان اقدر اتخلص من الضغط الي انا فيه , و اقدر اتعامل مع الي حصل انهارده

مراتي ماردتش علي رسالتي , بعدها لمده 5 ايام و انا ببعت رسايل وهي مش بترد علي رسايلي ابدا ولا علي مكالماتي

بعد 8 ايام وصلت البيت وسلمتني الطفله وقالتي عندك شويه وقت تقضيه مع الطفله لغايه ما الم كل اغراضي من البيت
و سلمتني اوراق الطلاق

قالتلي علشان الطفله بترضع طبيعي خلينا نعمل جدول للزياره
مناسب لمواعيد الرضاعه

قولتها بس انا مش عايز كده , انا مش موافق علي الانفصال , كل الي كنت عايزه شويه وقت علشان اقدر استوعب ضربك لامي

قالتلي الوقت الي انت كنت محتاجه علشان تفكر
خلاني انا كمان افكر كويس في الموضوع واختار اني مش عايزه اكمل

مراتي قالتلي انها في الاول كان عندها احساس بالندم لكن لما اجبرتها تمشي من البيت في اكثر وقت هي كانت محتجالي فيه , ده خلاها تشوف المشكله بوضوح وتقرر انها خلاص مش عايزه تكمل

قالتلي انها اسفه علي الي عملته
بس خلاص هي شايفه ان مفيش اي حل تاني للموضوع ده

مراتي رفضت تتكلم معايه تاني طول الوقت الي كانت بتلم فيه حاجاتها

دلوقتي انا حاسس ان بيتي فاضي ومش عارف اعمل ايه 😢

هل كان المفروض اعتذرلها واقولها انا اسف علشان اجبرتك تسيبي البيت وتمشي علشان ضربتي امي!!!

انا فعلا كنت محتاج وقت افكر ………

🌹#للتوضيح

انا عارف ومتأكد ان امي غلطانه , وبعد الي حصل انا زعلان منها ومش بكلمها

بس انا كنت محتاج وقت علشان اعرف اتعامل مع الي حصل

مراتي انسانه مش عنيفه
الموضوع ده حصل بشكل مفاجئ تمامًا
انا متاكد ان مراتي مستحيل تعمل كده من نفسها وانها اكيد اتعرضت لاستفزاز من امي

بعد الي حصل امي بعتتلي رساله تقولي
“شوفت مش قولتلك انها مش طبيعيه ال ***** السمينه دي لازم تحرج من حياتنا”

علشان كده انا متأكد مليون في الميه ان هي الي اتعمدت تضايق مراتي وتخرجها عن شعورها

انا في صف مراتي اكيد , بس كنت محتاج وقت , لكن مراتي اعتبرت اني بتخلي عنها واني مادفعتش عنها وكمان اجبرتها تمشي هي وبنتنا من البيت

السبب ورا كل الي حصل ده , ان والدي كان راجل مسيء وكنا كلنا بنتعرض للعنف منه

امي دخلت المستشفي اكثر من مره بسببه , وقعدنا سنين بنعاني لغايه ما الشرطه عملتله امر تقييدي , هو اتوفي سنه 2013

من وقتها والعنف بيخوفني جدا 😢

لما بيحصل عنف من اي نوع قدامي بقلق قوي
مراتي تعرف كده وهي كمان اتعرضت للاساءه من زوج امها
هي كمان بتحس بقلق وذعر من العنف

علشان كده الموضوع كان مخيف بالنسبه لي
وكنت عايزها تمشي وتبعد عني في اللحظه دي

مش عارف ليه ماخرجتش انا من البيت وماشيت , كان ممكن اعمل كده
بس في اللحظه دي مافكرتش بعقلي واتعاملت بمشاعري بس

مش عارف ليه وقتها حاسيت ان ضربها لامي اسوأ من الضربه الي اخدتها علي بطنها (ضربه البطن ماكانتش قويه قوي)

انا دلوقتي فاكر ان مراتي ارتجفت شويه
بس امي كانت بتنزف لان حاجبها اتفتح من قوه الضربه

دلوقتي انا بحاول بكل الطرق اصالح مراتي…….

🌹رد علي الاسئله

🌿الي فاهمته من التعليقات ان عضلات بطن مراتي لسه تعبانه من الولاده وانها اكيد اتألمت جامد من الضرب علي بطنها في الوقت ده

صدقوني انا ماكنتش اعرف ده

🌿الناس قالولي ان امي بتعاملني كأنها هي الي مراتي

للاسف ده حقيقي , هي كانت حاسه ان مراتي سرقتني منها
وان مراتي بتحاول تربطني بيها للابد عن طريق انجاب الطفله
بس بعد كده بطلت الكلام ده خالص………

🌹انتهت الرساله الاولي🌹

بعد 60 يوم حد من الاصدقاء شاف الرساله علي ريديت وبعتها للزوجه
الزوجه قررت ترد علي رساله جوزها

🌹#رساله_الزوجه🌹

انا لسه حزينه
صديقتي بلغتني برساله جوزي الي كان فيها تفاصيل صعب اتجاهلها
انا عايزه اعرض وجهه نظري في القصه:

انا بحب جوزي جدا
بس سكوته علي تصرفات امه معايه لا يطاق
انا اتحملتها لفتره طويله بس خلاص مش قادره اتحمل الي بتعمله معايه اكثر من كده

هو ساكت ساكت وانا خلاص تعبت

كنت لسه في مرحله التعافي من الولاده وهي ضربتني علي بطني
جوزي بالغ لما قال ان الضربه مش قويه , ده مش حقيقي , كل الي في الغرفه وقتها سمع صوت الضربه من قوتها
في اللحظه دي فقدت اعصابي , لانها كانت بتبصلي بابتسامه سخريه
(بس جوزي ماشفهاش)

لما جوزي طلب مني امشي جالي انهيار عصبي
كان لازم تشوفوا شكله وهو بيطلب مني امشي من غير ولا لحظه تردد وطفلتي بتبكي

بعد كده روحت لبيت ماما
حماتي بعتتلي رساله تقولي “انها هترفع عليه قضيه ووصفتني اني سمينه و**** وقالتلي ابعدي عن حياتنا مع ايموجي ساخر”

وقتها كنت غضبانه وقررت اني مش عايزه ارتبط بالعيله دي مره تانيه
وقدمت لجوزي ورق الطلاق , طبعا جوزي رفض وحاول يقنعني بالصلح وطلب مني افكر مره تانيه

قولتله انت اتجاهلت تصرفات مامتك ومش عارف تعمل حدود معاها

حتي طول فتره حملي كانت امه بتقول عليه اسماء مش كويسه لما هو بيكون مش موجود , ولما بقوله كان بيتجاهلني

هو الحقيقه بعد كده طلب منها تبطل , هي سكتت شويه ورجعت تاني لنفس التصرفات

قبل ماامشي لما سلمته ورق الطلاق , قعد يتوسل اديله فرصه تانيه
وقالي انه خلاص خرج مامته من حياتنا للابد

قولتله انا اسفه بس انت اتأخرت قوي في القرار ده
قولتله اني لسه بحبه , بس خلاص مش قادره اكمل

عارفته انه محتاج يتعالج علشان الصدمه الي حصلتله في الطفوله
كمان امه محتاجه تتعالج

وسألته ليه ماخرجتش انت من البيت بدل ما تطردني انا والطفله؟؟؟

من وقتها وانا خلاص مش برد عليه خالص

انا اتكلمت معاه قبل كده في موضوع وزن بنت اخته وان الموضوع ده مثير للقلق , ماينفعش بنت في سنها يكون وزنها 86 كيلو , هي ماكانتش بالحجم ده قبل كده (هي وصلت للوزن ده لما مامتها قررت تعيش مع حماتي علشان يوفروا الفلوس)

في يوم المشكله
كنت بعمل وجبه تانيه لبنت اخته
بس حماتي جات وخطفت الطبق من ايدي وقالتلي خليها تاكل كويس انا الي هعملها الطبق بنفسي
حاولت اخد الطبق منها تاني , رفضت و قالتلي انا عارفه هعملها ايه , انتي مش هتعرفي تاكلي بنت صحتها كويسه زي حفيدتي

وقتها اتصدمت علشان هي فاكره ان وزن حفيدتها طبيعي……….

خلاص مش قادرت اتحمل اساءه اكثر من كده , مش عايزه بنتي تتربي في الجو ده

دلوقتي جوزي طلب مني اروح معاه استشاره الازواج , بس انا رفضت

بصراحه حاسه بالذنب علشان هو فعلا متمسك بيه قوي وعايز يصلح الامور
بس محاميتي ناصحتني اعمله بلوك

هو لسه بيحاول يتواصل مع امي واخواتي
اعمل ايه علشان اخليه يبعد عني خالص؟؟؟

قصص

قصص واقعية
قصص مكتوبة
قصص قبل النوم
قصص حب
قصص عربية
قصص رائعة
قصص مكتوبة قصيرة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!